
Podcasting af forelæsninger kan optimere de studerendes forståelse af faget og give højere karakterer til eksamen. Det viser en undersøgelse fra det amerikanske universitet State University of New York.
I Danmark er underviserne utrygge ved at lægge deres forlæsninger på nettet. En undersøgelse fra Aarhus Universitet viser, at mens tre ud af fire studerende mener, at podcasting af forelæsningerne er en god íde, så er der kun en ud af fire universitetsundervisere, der er positive.
Det viser en rundspørge blandt 415 undervisere og 210 studerende på Aarhus Universitet
"Der har været stor modstand blandt underviserne, fordi de har været bange for, om de sagde noget forkert eller gav et skidt eksempel," siger lektor Pernille Rattleff, der forsker i IT og læring på Danmarks Pædagogiske Universitet.
På Danmarks Pædagogiske Universitet har man forsøgt at imødekomme undervisernes usikkerhed med de såkaldte webcasts, der kun er internt tilgængelige for de studerende.
"Man kan dele forelæsningen op sådan, at man ikke optager eksempler eller resultater, der stadig ikke er offentliggjorte," siger Pernille Rattleff.
Læs mere...
Related links
Podcast-konflikt spøger på universiteterne
'iTunes university' better than the real thing
iTunes University and the classroom: Can podcasts replace Professors?
By Dani McKinney *, Jennifer L. Dyck, Elise S. Luber
Abstract

podcast scored significantly higher than the lecture condition. The impact of mobile learning on classroom performance is discussed.
Read more...
POD- OG WEBCAST
- Podcast: Lyd- eller videooptagelse, der kan downloades i programmer som iTunes og senere overføres til iPod.
- Webcast: Lyd- eller videooptagelse, der kun kan afspilles eller streames på computeren. Kan bruges på et uddannelsessteds intranet, og lægges dermed ikke ud på internettet.
Source: DPU i medierne og URBAN